Dagens dikt!

Har bestämt mig för att jag ska publicera en dikt varje dag och tyckte denna dikt passade tills igår eftersom snön kom idag.....


VÅR

Det ljusnar vid himmelens fäste,
det bräcker, det dagas till vår,
och fågeln börjar bygga sitt näste,
det spritter i buskar och snår.
Ur bojorna sig löser naturen,
och män’skorna trängta och djuren.

Och bäckarne frigjorda flyga
från bergen i klingande lopp,
och sippan den väna, den blyga,
slår ögat mot himmelen opp.
Fåglarna jubla och sjunga
och frigjorda böljorna gunga.

Så, som det spirar i naturen,
och så, som där dagas till vår,
så också, af trängtan framburen,
en vårvind bland trälarne går.
Väl vintern var lång och förfärlig,
men nu lyser vårsolen härlig.

Och fanorna vaja så röda
i solens förgyllande glöd,
förbrödringens känslor de löda
en kedja mot träldom och nöd.
Frihetens vårvindar susa

Och tågen sig ringla så långa,
längs fälten mot skogarnes bryn.
Se, mödornas härskaror gånga
att svärja sin ed under skyn!
De svärja att ingen skall svika,
att ingen ur kampen skall vika.

Så växer bland fåglarnes nästen
en okuflig frihetens makt,
att nedstörta klassväldets fästen
och bilda kring rättvisan vakt.
Mot våren vi jublande tåga
från vinterns och träldomens plåga.
/ har ni någon dikt ni vill ska publicerat i bloggen så skriv den i kommentarerna eller fråga efter mejl adress!
/§andra

Kommentarer
Postat av: Denise

Sv: Nerå, mitt lov har just startat! Jag börjar inte plugget förrens nästa vecka. ;D



Haft en bra dag hittills?

2010-04-05 @ 12:23:24
URL: http://denns.blogg.se/
Postat av: Denise

Sv: Absolut! Känner på mig att det här kommer bli en bra dag. ;)

2010-04-06 @ 10:17:46
URL: http://denns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0